Izotermiczne środki transportu – jakie wyróżniamy?

Izotermiczne środki transportu – jakie wyróżniamy?

płyty izotermiczne

Każdego dnia mijają nas na ulicach samochody ciężarowe, których nadruk na naczepie sugeruje, że pojazd przewozi produkty żywnościowe. Świeżość przewożonych produktów w dużej mierze zależy od warunków przechowywania. Transport towaru łatwo psującego się wymaga specjalnych warunków, dlatego firmy transportowe wykorzystują w tym celu izotermiczne środki transportu. Jakie pojazdy możemy w tej grupie wyróżnić?

Co reguluje bezpieczeństwo przewożonych produktów?

W związku z tym, że produkty żywnościowe trafiają na nasze stoły, należy szczególnie dbać o to, by warunki, w jakich są przewożone, spełniały najwyższe standardy. By zapewnić bezpieczeństwo transportowanej żywności powstała specjalna umowa międzynarodowa. Konwencja ATP, bo o niej mowa, to „Umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do przewozów”. Według tej konwencji wyróżnia się cztery rodzaje środków transportu do przewozu artykułów spożywczych: izotermy, lodownie, chłodnie oraz środki transportu wyposażone w urządzenia grzewcze. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z tych pojazdów.

Izotermy

Pojazdy tego typu wyposażone są w izolację termiczną, która ogranicza wymianę ciepła z otoczeniem. Warstwę izolacyjną najczęściej stanowi pianka PUR, której grubość nie może być mniejsza niż 35 mm. W tego typu pojazdach można też zastosować płyty izotermiczne, które mają podobne właściwości. Izotermy stosuje się najczęściej do transportowania medykamentów oraz żywności, która nie wymaga utrzymania stałej temperatury wewnątrz nadwozia.

Lodownia

Lodownia to kolejny izotermiczny środek transportu, w którym źródło chłodu nie jest ani mechaniczne, ani absorpcyjne. Do obniżenia, ale też utrzymania stałej temperatury wewnątrz pojazdu używa się płyt eutektycznych, lodu naturalnego bądź suchego lodu. Do utrzymania stałej, niskiej temperatury konieczne jest zastosowanie urządzeń regulujących sublimację lub skroplonych gazów z maszyny regulującej parowanie. Konwencja ATP określa, że lodownia powinna utrzymywać stałą temperaturę przez 12 godzin bez uzupełniania wkładu, jeśli na zewnątrz temperatura wynosi 30⁰C.

Chłodnia

Cechą charakterystyczną tego izotermicznego środka transportu jest obecność urządzenia chłodniczego. Płyta termoizolacyjna, z której może być wybudowana zabudowa pojazdu, tylko wzmocni efekt utrzymania niskiej temperatury. Ten rodzaj środka transportu najczęściej stosowany jest do przewożenia szybko psującej się żywności.

Ogrzewany środek transportu

Ten rodzaj pojazdu powinien być wyposażony w urządzenie grzewcze. Wysokość temperatury we wnętrzu pojazdu nie może być niższa niż 12⁰C.

Płyty izotermiczne

Płyta termoizolacyjna coraz częściej jest wykorzystywana do tworzenia zabudowy termicznej w przypadku dużych samochodów ciężarowych przewożących żywność. Jest to także najlepsze rozwiązanie do zabudowywania takich pojazdów jak przyczepy gastronomiczne czy mniejsze samochody dostawcze transportujące żywność. Przyczepy gastronomiczne i „dostawczaki” to nie jedyne pojazdy, w których mogą być wykorzystywane płyty izotermiczne. Bardzo często zabudowa z tego materiału jest stosowana np. w pojazdach transportujących świeżo ścięte kwiaty czy rośliny doniczkowe.

Płyty izotermiczne mają bardzo szerokie zastosowanie. Niewątpliwie wynika to z ich właściwości. Skonstruowane są w taki sposób, by nie tylko chroniły przewożony towar przed czynnikami zewnętrznymi (uszkodzeniami mechanicznymi i warunkami pogodowymi), ale także, by utrzymywać stałą temperaturę wewnątrz pojazdu. Te cechy sprawiają, że z czasem materiał ten będzie pewnie wykorzystywany w innych celach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

izostandard

Kategorie